tisdag 24 januari 2012

Syföreningsmöte- sockor utan häl

Tisdag och syföreningsmöte. Här grejas det för fullt. Nya projekt planeras innan jag hinner avsluta det jag håller på med. Mina första sockor är i alla fall klara. Eftersom att jag inte stickat sockor förut så gjorde jag ett par utan häl. Det var mycket enklare än jag trodde. Jag har använt det här mönstret i början av sockan och ett mönster från boken värma varandra i slutet. Det som skiljer mönstren är att i det första ska man sticka resår i 8 cm innan man börjar på spiralresåren och att i minskningen för tån gå över till slätstickning. Jag gjorde min minskning i spiralresår.


Garnet som jag har använt heter Schachenmayr nomotta ecologico och jag har använt stickor 5,5. Jag hade lite för många maskor så sockorna är lite stora men de sitter bättre än mina andra myssockor. Nästa gång stickar jag på färre maskor och lite längre sockor.


Ha en härlig tisdag!

3 kommentarer:

  1. Vilket vackert garn - perfekt till vintersockor! Den där strumpmodellen är så bra!

    Hälsningar från Maja

    SvaraRadera
  2. Visst är det härligt att komma på att man kan bara man försöker!! Ha en riktigt bra dag/Gela

    SvaraRadera