tisdag 22 november 2011

Syföreningsmöte-virkad tomte och risvärmare

Oj vad tiden går fort. Snart är det första advent och det är tisdag och syföreningsmöte. Jag har mest hållit på med julklappar och de är ju som sagt inte så bra att visa här, men den virkade tomten ska med till sonens förskola på julklappsbyte.


Kropen och luvan är virkad i Lady och näsan i Fuga. Mönstret till kroppen är samma som till brudparen som jag virkade (från läskigt söta amigurumis) fast jag har lagt till några varv utan ökning så att den blev lite högre, mössan har jag virkat utan mönster och näsan är sex fasta maskor i tre eller fyra varv.


I söndags sydde jag en risvärmare. Jag utgick från den vetevärmare som jag har och gjorde en likadan fast lite mindre. Jag hade ett paket grötris som var för gammalt så istället för att slänga riset använde jag det. Tyget till både kudden och örngottet hade jag hemma. Jag funderar på att dekorera kudden med några spetsband men jag vet inte.

2 kommentarer:

  1. De där små tomtarna kan varieras i all oändlighet, din var en av de bättre tycker jag, bra sätt att ta tillvara för gammalt ris. Vet du om det fungerar med bovete korn till en värmare? mvh Anita

    SvaraRadera
  2. Fin vetekudde! Det är så mysigt att värma sig med när man är lite frusen. Lite spetsband skulle piffa till det ytterligare, tycker jag!

    SvaraRadera