söndag 11 december 2011

Mozartkulor och pepparkakor

Igår tänkte jag ta lite kort som jag skulle blogga om. Det gick inte för det fanns inget batteri i kameran. Idag  har jag inte heller tagit några kort men det har min man gjort.
Dottern och mannen var borta hela förmiddagen och halva eftermiddagen igår så sonen och jag slöade. Jag passade på att göra lite mozart kulor. Det är så lätt och framförallt gott.


Till kulorna använde jag Odense nougat som jag rullade in i lite mandelmassa och doppade i choklad. En del blev det mera mandelmassa på.

Pepparkakorna gjorde jag för två veckor sen men de har inte fått vara med på bild förrän nu.
Här kommer ett recept som mamma brukar använde.

Pepparkakor

5 3/4 dl socker
500 gr smör
3 dl vatten
3 dl sirap
2 msk ingefära
2 msk bikarbonat
1 msk malda nejlikor

Blanda ingredienserna i en kastrull och koka upp.
Låt det svalna och blanda sen ner 2 1/2 liter mjöl.
Låt degen vila ett dygn.

Jag blandade i bikarbonaten när blandningen hade svalnat lite, jag vet inte vad som är bäst men pepparkakorna blev väldigt goda.

Idag har min systerdotter varit här och lekt. Mormorn var "barnvakt" och sov hos henne och lillebrorn så mamma lämnade henne här. Alla barnen har lekt i lite olika konstellationer. Vi var till Maxi och handlade innan lunch, då passade vi på att köpa marsipan som det blev lite olika figurer av. På kvällen var vi på ettårskalas i Kvistbro.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar